Professionals & scholen

In onze praktijk zijn we gewend om samen te werken met andere professionals, scholen die betrokken zijn bij een kind en diens gezin. We hebben een breed behandelaanbod, het is mogelijk om met een co-behandelaar samen op te trekken als een kind elders behandeling krijgt. We werken ook proactief met scholen en er kan een beroep worden gedaan op onze expertise. Heb je een vraag over een cliënt of leerling dan kunnen we je telefonisch te woord staan.

Bij Fair Therapy worden diverse behandelmethoden gebruikt. Alle methoden zijn ‘evidence based’, dat wil zeggen dat er onderzoek is gedaan naar hun effectiviteit.

In de keuzelijst kun je meer informatie vinden over de methodieken die wij gebruiken.

EMDR
EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing) kan je weer op weg helpen wanneer je last blijft houden van een ingrijpende gebeurtenis. Het lukt namelijk niet altijd om zo een gebeurtenis op eigen kracht te verwerken. Er kunnen dan klachten ontstaan bijvoorbeeld in de vorm van angstwekkende beelden (flashbacks, herbelevingen) en nachtmerries. De behandelvorm EMDR kan vastgelopen traumaverwerking weer op gang brengen. Dit kan in relatief korte tijd, zonder uitgebreide gesprekken.

MBT-K
Mentaliseren Bevorderende Therapie voor kinderen.

‘Mentaliseren’ betekent het leren begrijpen van je eigen gedrag en dat van anderen, en ook begrijpen dat gedrag wordt aangestuurd door innerlijke belevingen, die je niet altijd kent.

Deze behandelingsvorm is geschikt voor kinderen en jongeren die in hun ontwikkeling moeilijkheden ervaren  zoals gedrags- en hechtingsproblemen , agressie, hyperactiviteit , emoties angsten, sombere gevoelens, sociale teruggetrokkenheid of waarbij de ontwikkeling stagneert omdat ze zich onvoldoende veilig voelen in het verkennen van de wereld en het leren van vaardigheden. Bij onze praktijk helpen we uw kind bij het herkennen van eigen gevoelens, deze te besturen en nieuw gedrag te ontwikkelen, waardoor uw kind meer zelfvertrouwen ontwikkelt. We werken parallel met kind en ouders om ook in de thuissituatie het proces van mentaliseren op gang te brengen.

Intelligentieonderzoek of IQ-test
Door middel van een intelligentieonderzoek of een IQ-test kunt u meer over uw kind te weten komen. Het geeft een goed beeld van de sterke en de wat minder sterke kanten van uw kind op cognitief niveau. Ook kan het een goed beeld geven welke hulp en ondersteuning een leerkracht uw kind op school zou kunnen bieden om tot betere prestaties te komen en om uw kind zich prettiger te laten voelen. Zo krijgt uw kind de kans zich optimaal te ontwikkelen binnen de klas.

Schoolkeuze of tegenvallende Cito-score?
Wilt u bijvoorbeeld weten welke schoolkeuze het best bij uw kind past? Wilt u een second opinion bij tegenvallende Cito-toets resultaten of schooladvies? Ook als uw kind goed meekomt op school en men geen grote zorgen heeft, kunt u bij Praktijk Team Fairy terecht voor een intelligentieonderzoek.

CGT
Cognitieve gedragstherapie gaat er van uit dat wat we denken van invloed is op wat we voelen en op wat we doen. Zo kunnen negatieve gedachten die een kind heeft over zichzelf, psychische problemen veroorzaken of versterken.

Binnen de Cognitieve Gedragstherapie staat het veranderen van het gedrag van een kind centraal.  We zullen met uw kind nagaan welke negatieve gedachten en/of ideeën hij of zij heeft over zichzelf en anderen. Er wordt bekeken of deze wijze van denken eigenlijk wel klopt. De therapeut zal uw kind aanleren om de negatieve gedachten te vervangen door meer positieve en helpende gedachten. Hiervoor worden specifieke oefeningen en technieken gebruikt. Daarnaast krijgt uw kind ook regelmatig huiswerkopdrachten mee. Door het anders leren denken, veranderen de gevoelens en het gedrag van uw kind ook in positieve zin. De klachten nemen hierdoor af.

E-Health / Internettherapie
Wij bieden ook zogenaamde ‘blended’ behandelingen aan via het E-health platform Evi. Dit betekent dat wij onze gesprekken op onze locaties ook kunnen afwisselen en aanvullen met online behandelmodules. Vaak gebruiken we deze manier om huiswerk klaar te zetten, oefeningen aan te vullen maar ook is het mogelijk om op deze manier via ‘Skype’ op afstand begeleiding te krijgen of een training te doen.

Psychologisch onderzoek bij kinderen
Een psychologisch onderzoek brengt in kaart waar het kind, in vergelijking met leeftijdsgenoten, goed en minder goed in is. Ook kan een onderzoek de belevingswereld van een kind verkennen, kijken welke opvoedingsvorm en leeraanpak het beste past en waar bijvoorbeeld verborgen problemen liggen.

De vorm van het onderzoek verschilt per vraag. Meestal bestaat een onderzoek, naast gesprekken uit testen die met het kind worden gedaan, een observatie, vragenlijsten die door de ouders en/of het kind worden ingevuld en een interview met de ouders en het kind. Afhankelijk van de reden van het onderzoek kan ook de school bij het onderzoek worden betrokken. Welk onderzoek er zal worden uitgevoerd, bekijken we in het intakegesprek, voorafgaand aan het onderzoek.

Systeemtherapie
Systeemtherapie is een vorm van therapie en wordt ook wel relatie- en gezinstherapie genoemd. Bij systeemtherapie worden de problemen bekeken in samenhang met jouw leefomgeving, ook wel je systeem genoemd. Met het systeem wordt alles bedoeld wat een belangrijk onderdeel van je leefwereld vormt. Te denken valt aan je partner, gezin, familie,buren, school, vriendenkring en werk. Het uitgangspunt van systeemtherapie is dat een probleem of een (psychische) klacht nooit op zichzelf staat en dat de sociale, relationele en culturele context altijd een rol speelt.

Tijdens de therapie wordt er veel aandacht aan het verbeteren van de onderlinge communicatie/ interactiepatronen,  om samen veranderingen door te maken en stil te staan bij wat het betekent om te verbinden en opnieuw verbonden te raken.

MBT-F
MBT-F is een kortdurende, procesgerichte behandelvorm voor jeugdigen en hun
families om het mentaliseren in de interacties tussen ouders en kinderen te verbeteren, het competentiegevoel van ouders te versterken en vaardigheden te leren op het gebied van communiceren en probleemoplossing.

Theraplay
Theraplay is een behandelvorm gericht op het verbeteren van de relatie tussen ouder en kind met behulp van speelse, verzorgende en uitdagende activiteiten.

Uitgangspunt van Theraplay is dat de ouder-kind relatie van groot belang is voor een gezonde ontwikkeling. Als ouder leer je je kind beter aan te voelen en te begrijpen. Samen met ouder en kind probeert de therapeut te ontdekken wat er niet goed gaat in de ontwikkeling van het kind en hoe je als ouder daarbij ingezet kan worden om hierin verbetering te brengen.

Schematherapie
Schematherapie is gericht op het leren herkennen van nare gevoelens en veranderen van lang bestaande gedragspatronen waar je last van hebt of waar je door vastloopt in je leven.

Schematherapie leert je hoe jouw gedrag en jouw patronen zijn ontstaan en hoe meer grip op te krijgen of die te veranderen. Het is een vorm van therapie waarbij je gevoelsleven en emotionele behoeften centraal komen te staan en ook de manier waarop je in het hier en nu met die behoeften omgaat.

Je onderzoekt welke schema’s verband houden met jouw problemen en om de invloed van deze schema’s af te zwakken en gezondere schema’s op te bouwen. Kortom je leert jouw emotionele behoeften herkennen, accepteren en eraan tegemoet te komen.

Er wordt veel aandacht besteed aan de manier waarop schema’s doorwerken in je relaties en ook hoe ze in de therapie zelf tot uiting komen.